Sunday, March 6, 2011

Alkisah Si 'Sundal Malam'

Ini wajah terbaru 'sundal malam' ku..huhuhu..setelah diserang bena & semut..






Dulu rupanya macam ni..





Berdasarkan pengalaman aku yang cetek bab menjaga pokok sundal malam ni :

~pokok ni perlukan cahaya matahari yang banyak

~ tak suka pada baja sebatian kimia sebab pangkalnya senang melepuh sebab mungkin baja kimia 'panas' ke..aku yang tabur baja nerapu2..entahlah

~ bena & semut suka menyerang bahagian ubinya. Dah puas aku cuci sebelum tanam di tempat baru tapi tak berjaya juga lah..akan ku cuba lagi nanti..

~dirumah mak kat kampung, sundal malam ni sangat subur. Batang bunga je lebih setengah depa panjang.. mungkin faktor jenis tanah & cuaca jugalah kot

~sesuai ditanam diatas tanah mahupun sebagai tanaman pasuan. Kat rumah kakak ipar aku cantik penuh sepasu sedang berbunga 2 tangkai panjang

~ada beberapa jenis sundal malam.. yang ini aku tengah usahakan info dia..tak mencukupi lagi untuk dikongsikan


Aku perlukan maklumat untuk menghalang serangan bena & semut ni. Kawasan tanaman sundal malam ni yang lama dah tak sesuai langsung sebab semut dah buat bandar kat situ..entah macam mana nak dibuat lagi..

Ada sesiapa yang punya ilmu lebih? Sudi2kanlah share..aku alu-alukan.. terima kasih

1 comment:

  1. Salam.. Nak tanya la... Kat mana nak dapatkan benih pokok ni??? Nak sagat try tanam pokok ni... Thankssss

    ReplyDelete