Sunday, December 6, 2009

Kembang Bunga Tongkeng

Hmm..balik rumah mak kat kota sempatlah aku ambik gambar bunga tongkeng yang sedang kembang mewangi kat beranda belakang rumah mak aku tu. Mungkin ada orang tak pernah tengok bunga ni. So, aku snap gambar seterang mungkin supaya yang melihat boleh mengenali bunga ini secara realnya...gitu..

Bunga ni warna dia ala-ala putih kekuningan. Tengah dia warna kuning mcm gold tapi semua kelopak luar dan dalam warna putih kehijauan. Dia tumbuh dalam sekumpulan hingga 10 kuntum bunga atau lebih. Dan baunya...alahai...tersangatlah harum. Bau harumnya sangat lembut dan tidak menyakitkan hidung. Malah sesuai untuk dibuat aromaterapi..serius!

Tapi yang seronoknya pokok bunga tongkeng yang aku letak kat pagar rumah tu dah mengeluarkan sejambak putik bunga. Baru perasan semalam. Rasanya mcm ada 2 jambak tapi satu tu masih lagi terlalu kecil. Tak sabar rasanya nak tengok ia berbunga dan mengharumkan porch rumah ku..hehehe...

Bunga tongkeng ni adalah bunga orang dulu-dulu. Katanya, bunga tongkeng ada 2 jenis. Satu yang wangi dan yang satu lagi tidak. Tak tahulah sebab aku pun tak pernah jumpa. Ok..hayatilah kecantikan bunga tongkeng ni ye... Baunya mintak ampun la tak dapat nak tolong bagi bau... kena tanam baru tahu!



2 comments:

  1. oo..camni ke rupe dia..memang tak penah jumpe.hehe..kurang jelas pic tu. out of focus.hehee..memang ade bace pasal bunge ni dan orang kata memang wangi. tapi mane lagi wangi? bunga tongkeng ni atau bunga sundal malam?

    ReplyDelete
  2. salam.. kat mana ek ada jual pokok ni? sy berminat.. suka mkn dgn telur dadar...

    ReplyDelete